sobota, 16 czerwca 2012

Mały manual dla potomnych. Czyli jak wykonac kosztowny znaczek na klapę do Bravo II

Witam. Przyszedł czas na zrobienie brakującego znaczka na klapie. Koszt oryginalnego to 120zl, pewnie spyta ktoś dlaczego tak dużo? A więc śpieszę z wyjaśnieniem. Otóż ten emblemat jest dość nietypowy bo obwódka jest przyczepiona na stałe na klapie a środek jest ruchomy i maskuje przycisk do otwierania klapy. A więc aby otworzyć klapę przyciska się środek i ona odskakuje. Niestety oryginalnie montują to na piankę a ona z czasem namaka i wiadomo klej nie wytrzymuje próby czasu.
A więc do dzieła.
Zacząć trzeba od kupna odpowiedniego emblematu. Ja dorwałem na alledrogo odpowiedni znaczek o średnicy 94mm. I na tym kończy się to co najłatwiejsze.
Zauważyłem że mój znaczek ma jakby osobno szybkę która przykrywa tło i napis więc musiałem być ostrożny.
Na początku kątówka odciąłem brzegi ale tak z grubsza gdyż nie chciałem czegoś uszkodzić.




Kolejnym etapem było mozolne szlifowanie aby znaleźć się jak najbliżej przezroczystego szkiełka z napisem i tłem. Po szlifowaniu został mi 1 mm obwódki do szkła.


Żeby nic nie uszkodzić dalsza praca była już tylko ręczna. A więc cążki i do roboty :D
Udało się pozbyć całego plastiku który otaczał środek. Ta srebrna obwódka to już jest kolor na szkiełku.



Niestety znaczek jest za gruby i wystaje za obramowanie które jest na kalpie.



Najtrudniejsze wydawało mi się pozbycie tego co zostało z tyłu. Chodzi mi tu o pozostałość znaczka na którą nalepione było gąbkowe (tak mi się przynajmniej zdawało) tło z napisem i szkło. Pomału i precyzyjnie zacząlem ciąć gąbkę i żeby nie wejść za głęboko skalpelem i nie uszkodzić tła.
jak się potem okazało niepotrzebnie się martwiłem. Szkiełko jest grube i od spodu tłoczone po czym całość jest malowana kolorami i na koniec warstwa zabezpieczająca.





Najtrudniejsze za mną a więc teraz do auta i kleimy. Zdecydowałem się na Poxipol bo jest dość elastyczny i bardzo trwały. do tego kilka zapałek ściętych w klin żeby wyśrodkować nasz znaczek w obramowaniu i  gotowe





Kosztowało mnie to 16 zł za znaczek wraz z przesyłką i około godzinę pracy. Nie liczę kleju bo trochę miałem jeszcze jakiegoś.
A więc zarobiłem 100zł na piwo :D


9 komentarzy:

  1. Dzięki za opis. Poświęciłem trochę czasu w sobotę i tylni znaczek jest jak z fabryki. Na podstawie Twojego opisu i moich doświadczeń zrobiłem wpis na mojej stronie http://turbodiesel.hswg.pl/naprawa-znaczka-fiat-tylnej-klapie/
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. A jak odczepić od znaczka, ktory mam w klapie stare szkielko z kolorem? Jest to jakoś przykręcone od strony bagażnika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Samo szkiełko na klapie jest przyklejone do całego mechanizmu otwierania klapy. To szkiełko przyklejone jest właśnie tym tłem które jest zrobione z pianki wiec spokojnie oderwiesz to szkielko

      Usuń
  4. Ok. A odrywac stare szkiełko, po wymontowaniu całego mechanizmu, czy da się je jakoś oderwać bez rozbierania klapy i nie zniszczyć tej srebrnej obwódki. Moj znaczek otwiera klapę.

    Znaczek już kupiłem, czekam na paczkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ok. A odrywac stare szkiełko, po wymontowaniu całego mechanizmu, czy da się je jakoś oderwać bez rozbierania klapy i nie zniszczyć tej srebrnej obwódki. Moj znaczek otwiera klapę.

    Znaczek już kupiłem, czekam na paczkę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie oderwiesz stare szkło bez rozbierania. Ono jest plastikowe więc delikatnie można je zeszlifować z jednej strony i podważyć

      Usuń
  6. W końcu dziś zrobiłem. Po Twoich instrukcjach bardzo prosta sprawa. Odklejenie starego zajęło 10 sekund. Już się ledwo trzymało.

    Znaczek jak nowy. Jedną rysę zrobiłdm miedzy I i A, ald płakać nie będę :-).

    Instrukcja bardzo pomocna. Cała operacja 28zl.

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdzie kupujecie tak tanio te znaczki?:)

    OdpowiedzUsuń